§10
Pasażer zobowiązany jest do zapewnienia nadzoru nad przewożonym bagażem lub
zwierzętami oraz podjęcia wszelkich czynności niezbędnych dla zapobieżenia możliwości
powstania szkód spowodowanych przez przewożone przedmioty lub zwierzęta.
§11
W przypadku naruszenia przez pasażera postanowień paragrafów 8-13 obsługa pojazdu
może zażądać opuszczenia pojazdu przez pasażera wraz z przewożonym bagażem lub
zwierzęciem.
§12
Znalazca rzeczy pozostawionej w pojeździe powinien powiadomić o jej znalezieniu obsługę
pojazdu
3. ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA USŁUGI PRZEWOZOWE
ORAZ ZASADY KONTROLI BILETÓW
§1
Bilety jednorazowe można nabyć wyłącznie u kierowcy pojazdu.
Bilety okresowe można nabyć w stacjonarnych punktach sprzedaży podanych w taryfie
opłat, stanowiącej załącznik do Regulaminu.
§2
W pojazdach stosuje się ulgi ustawowe (ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach
do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. nr
175 poz. 1440) oraz ulgi handlowe podane w taryfie opłat.
§3
Zasady postępowania w przypadku posiadania uprawnień do przejazdów bezpłatnych oraz
ulgowych podane są w taryfie opłat, stanowiącej załącznik do Regulaminu.
§4
Wykaz cen biletów jednorazowych oraz okresowych, a także przysługujących ulg znajduje
się w taryfie opłat.
§5
I. Kontrola dokumentów przewozu osób lub bagażu prowadzona jest według zasad
określonych w art. 33a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z
2000 r. nr 50 poz. 601, ze zm.).
II. Osobami upoważnionymi przez przewoźnika do kontroli dokumentów przewozu osób
lub bagażu są kontrolerzy posiadający podczas kontroli identyfikator ze zdjęciem
umieszczony na widocznym miejscu zawierający:
nazwę przewoźnika,
numer identyfikacyjny kontrolera,
okres ważności dokumentu,
zakres upoważnienia,
pieczęć i podpis wystawcy.
§6
Pasażer upoważniony do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych obowiązany jest posiadać
ważny bilet i/lub dokument uprawniający do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu i
przedstawić go do kontroli na każde żądanie kontrolera lub obsługi pojazdu.
§7
§7 W przypadku nie posiadania biletu podczas korzystania z naszych usług obowiązuje kara finansowa w wysokości 300 zł.W sytuacji braku dokumentu uprawniającego do przejazdu z danym biletem obowiązuje kara w wysokości 50 zł. W sytuacji naruszenia przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt, pasażer jest zobowiązany do uiszczenia opłaty dodatkowej. w wysokości określonej w taryfie opłat.
§8
W razie odmowy zapłacenia należności przewozowych lub opłaty dodatkowej kontroler ma
prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera.
1. W razie niemożności ustalenia tożsamości pasażera kontroler ma prawo zwrócić się do
funkcjonariusza Policji i innych organów porządkowych, które mają zgodnie z prawem
uprawnienia do ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do
ustalenia tożsamości podróżnego.
2. W razie uzasadnionego podejrzenia, że bilet albo dokument uprawniający do przejazdu
bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony, albo używany przez osobę
do której nie należy, kontroler ma prawo zatrzymać bilet lub dokument za
pokwitowaniem oraz przesłać go Policji wraz z powiadomieniem wystawcy dokumentu.
§9
Pasażer, który wniósł opłatę za przejazd, a nie otrzymał biletu, jest obowiązany do
zgłoszenia tego faktu w siedzibie przewoźnika. W przypadku stwierdzenia przez kontrolera
faktu nieposiadania biletu pasażer obowiązany jest do podania swoich danych osobowych i
podpisania raportu zgłaszającego naruszenie przepisów przez kierującego pojazdem.
§10
W razie spowodowania zatrzymania pojazdu lub zmiany trasy jego przebiegu bez
uzasadnionej przyczyny, obsługa pojazdu lub inna osoba uprawniona przez przewoźnika
wzywa sprawcę do uiszczenia opłaty dodatkowej przewidzianej w taryfie.
§11
Pasażer zobowiązany do uiszczenia opłaty dodatkowej, ma prawo – jeżeli przewidziane
zostało to w taryfie opłat, do wniosku o umorzenie jej części, lub odroczenia jej spłaty, lub
rozłożenia na raty, na zasadach opisanych w taryfie opłat.
§12
Uiszczenie opłaty dodatkowej, o której mowa w §10, nie zwalnia sprawcy od
odpowiedzialności za pokrycie rzeczywistej szkody w wysokości przewyższającej nałożoną
opłatę.
4. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Skargi i wnioski na temat funkcjonowania komunikacji przyjmuje przewoźnik w dni
robocze w godz. 09:00 – 15:00 w swojej siedzibie przy ul. Gdańskiej 25b,
82-230 Nowy Staw, tel. 690 612 199, e-mail: oliwabus@wp.pl